28 March 2013

Diva Luisa Tetrazzini

Diva Luisa Tetrazzini.
Născută la Florenţa, debutează la Pagliano în Florenţa în rolul Ines din L’Africaine de Meyerbeer în 1890, după o perioadă de studii în care i-a avut ca profesori pe Contrucci şi Ceccherini. Urmează Argentina, în Roma şi apariţii în Italia, Europa de Est, America de Sud, Spania şi Mexic între 1891 şi 1906. Debutează apoi în 1907 în rolul Violetta din La Traviata de Verdi la Covent Garden, un triumf, revenind apoi până în 1912 în fiecare stagiune unde a fost aplaudată şi îndrăgită în roluri precum Gilda din Rigoletto de Verdi, Lucia din Lucia di Lammermoor de Donizetti, Marguerite de Valois din Les Huguenots de Meyerbeer şi multe altele. Din nefericire, conducerea Metropolitan Opera din New York nu a ştiut să o valorifice astfel încât începe colaborarea cu Oscar Hammerstein la Manhattan Opera. Cucereşte publicul nord-american în apariţii precum Lakme, Dinorah sau Elvira în I Puritani de Bellini. Ulterior cântă şi la Metropolitan Opera, în 8 spectacole, în rolurile Lucia, Gilda şi Violetta în stagiunea 1911-1912. Printre colaborările importante se numără şi producţiile realizate la operele din Boston sau Chicago 1911-1914, urmând să se dedice recitalurilor ulterior şi apariţiilor în concert, pe care le continuă până în 1934. Se stinge la Milano în 1940.

Un adevărat superstar al timpului, diva absolută, Luisa Tetrazzini a fascinat prin tehnica şi calităţile vocale publicul de pretutindeni, reprezentantă a epocii de aur a operei alături de Enrico Caruso, Nellie Melba, Amelita Galli Curci, Haricleea Darclee. Din fericire există o serie importantă de înregistrări care, deşi realizate în plin pionierat al tehnicii de înregistrare audio, reuşesc să evidenţieze calităţi şi elemente importante legate de vocea şi de arta interpretării acestei mari artiste. Soprană de coloratură, cu o tehnică nemaiauzită până la ea, a reuşit să interpreteze cele mai dificile roluri şi pagini din literatura vocală scrise pentru tipul său de voce, redând cu fermitate şi strălucire fiecare portativ.

Înregistrările sale pot reprezenta un veritabil studiu aprofundat al măiestriei artistice pe care orice interpret de astăzi ar merita să le studieze. Integrala EMI Classics cu înregistrările Luisei Tetrazzini remasterizate au devenit de-a lungul timpului un must have al tuturor iubitorilor spectacolului de operă de pretutindeni.
Interpretarea dată lied-ului Aprile de Francesco Paolo Tosti rămâne un puternic fapt doveditor a tot ceea ce însumă miraculos Luisa Tetrazzini.

Presa americană relatează un frumos episod din ajunul Crăciunului în 1910 când, primadonna cântă gratuit pe străzile din San Francisco, la nici 4 ani de la devastatorul cutremur, oferind oamenilor o bucurie fără precedent: cel mai mare eveniment din istoria muzicii (The Chronicle). La 8:30 fix, diva apare la braţul primarului oraşului San Franciso pe scena amplasată în aer liber, neexistând nici un fel de posibilităţi de sonorizare în acel timp. The last rose of the summer este primul cântec oferit publicului, un microcosmos al umanităţii însăşi (The Chronicle). Dacă închideai ochii, te puteai crede singur pe lume doar cu acea voce, relata Samuel Dickson, unul dintre martorii celebrului eveniment. Probabil înregistrarea Luisei Tetrazzini din 1911, cântând The last rose of summer, ne poate face să visăm la cum ar fi fost să fim acolo, pe străzile din San Francisco acum 100 de ani.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...